Rickombergas Rackare

Nu är det dags för den rafflande uppföljningen av förra inlägget på öl-bryggning! Efter jäsning och efterjäsning var det dags för kolsyresättning. Först hade jag planerat att kolsyresätta med hjälp av champanjemetoden, dvs att man tillsätter lite socker när man buteljerar och låter jästen tillverka CO2 som löser sig som kolsyra. Men jag hade samtidigt studerat Sodastream-metoden (kolsyresättning från tub under tryck) som var tänkt som ett senare projekt. Men en kväll tänkte jag "What tha hell" jag måste ju grejja lite.. Så jag impuls köpte alla grejjor som jag hade planerat skulle behövas och körde på sodastream-metoden.
 
Vad behövs?
-armerad PVC-slang 6 x 11 mm
-corneliusfat, 18 liter (kulfattning)
-kulkoppling med nippel - gas
-kulkoppling med nippel - öl
-regulator till kolsyretub
-Trapetz-adapter (typ 2) för regulator till 425 g kolsyrepatron
-slangklämma Oetiker 11,9 mm, 10 st
-BeerGun flaskfyllare, Blichmann engineering.
-skarvnippel grenad "T-rör" plast 1/4" x 1/4" x 1/4"
Och så tvättade striliserade flaskor så klart, samt kronkapsyler och en kapsylerare!
 
Nu kör vi! Grönölet tappas upp på fatet och kolsyrematningen kopplas ihop. Därefter ställs rätt tryck in. Lösligheten för CO2 är temperaturberoende så därför gör jag lösningen i kylskåp vid ca 5 grader C. 
Ölet får sedan stå under kolsyre-tryck i 6 dagar för att det ska bildas jämvikt över vätske-gas fasen. 
Efter detta är ölet klart att drickas, men jag föredrar att ha ölet i flaskor istället för bara fat, så jag köpte även en flaskfyllare, så kallad beergun. Till den kan man koppla öltappen från fatet samt CO2 matning från kolsyretuben. Anledningen till att göra det är för att driva ut allt syre ur flaskan eftersom syre oxiderar ölet så att det får en kortare hållbarhet. 
Här har vi då ölfat kopplat till Beergun!
Och en close-up på fyllaren. Övre slangen med öl och undre med CO2. Först fylls flarran med CO2 sedan pumpas ölet i, och sen en liten därt CO2 i toppen innan kapsylen går på! Notera set up med Malins Tulpanvas som hållare. 
Och här har vi självaste T-kopplingen för att mata CO2 till fatet för drivning och till Beergun för fyllning.
Flaskor är striliserade och redo!
Baam! Ölet i flaska, på med kapsyl!
Rullar på
Klart!! 54 flaskor blev det från fatet på 18 L. Ca 1.5 L fick inte plats i fatet när jag tappade över men det drack jag upp som Real Ale!!
Här är slutresultatet! En Engelsk Pale Ale. Kallad Rickombergas Rackare.
(Gissa ursprunget på glasflaskan! )
Das war alles!
/Beertil

Kommentarer
Postat av: Beertil

Det blir väldans mycket bättre bilder med kameran jämfört med surfplattan som förra inlägget var gjort med..

2013-03-23 @ 20:22:44
Postat av: Dansande pistolen

Shiiiit va snyggt!!! Jag är helt pumpad !!! 0-o.
Jag ska också brygga! Men du får bistå med lite grejor:) vi kör nått i vår/ sommar! Jag har ju en jordkällare för tillverkning och en som förråd! Hur länge håller skiten??

2013-03-23 @ 21:17:52
Postat av: Beertil

Lite olika vem man lyssnar på en del säger 3 månader, en del säger mer än ett år. Beror lite på hur renlig man är, vilken öltyp, alkoholstyrka, osv. Men gör man en Lager så ska den ju lagras i jordkällare ca 3 mån innan tappning på flarra, bara det är ju kul! Som sagt jag har grejjor. Vi hörs!

2013-03-23 @ 22:39:18
Postat av: Nilas

OJ! Snyggt o snygga bilder o va seriöst. Helt annat är den gamla mäsken kan jag tro. Bra grejor!

2013-03-25 @ 16:31:04
Postat av: MäskMats2.0

MäskMats2.0 en uppgradering av klassisk mäsk. Jag hade faktisk mycket hjälp av min erfarenhet från mäskbryggningen.

2013-03-25 @ 19:53:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0