Dolan och Gt updates

Lite långsam på att uppdatera men nu har äntligen min nya cykel anlänt!

Efter att blivit bortappad på flygplatsen i Manchester och kört fast i snödrivor i Holland kom den, ca 3 veckor försenad, fram till Stockholm.  Och med DHL:s smidiga kundhantering dröjde det yttliggare 1 vecka innan det visade sig att jag blev tvungen att åka och hämta den själv i DHL:s lager i Västberga.

Men nu står den här och blänker i mitt rum i väntan på bättre väder. Tills dess får jag nöja mig med att då och då köra några vändor fram och tillbaks i Grottans korridorer.

Lite halv dant vägt på Ottos gamla köksvåg kan jag säga att den väger ca 7.5kg. Har lite planer på att byta ut hjulen till ett på lågprofils tubfälgar. Med dessa kan man säkert vinna 500g per hjul då både fälgen och däcken blir lättare vilket skulle innebära att cykeln vägde ca 6.5kg, vilket vore grymt:) Men vi får se vad plånboken säger om det i vår.

så här ser den ut på riktigt i alla fall:



och med kolfiber-riser:



Idag dök även ett annat paket upp på posten med lite smaskiga prylar till GTn:

-Avid Juicy 3 skivbroms med en 160mm skiva
-Full Speed Ahead "Pig Ball" styrlager
-Blank K710 BMX-kedja
-Velosolo Bolt on Cogs. För montering på skivbromsfäste.
-Conti "Race King" däck. För lite jävligare underlag.



Velosolo kittet kom egentligen för några dagar sedan så den tillhörande solida hjulaxeln och tracknutsen var jag och monterade idag på Jarla Cykel (där vi meckar med våra cyklar på Ryska Posten). Så nu är det bara att skruva dit ett av dreven:



Nu är det bara framgaffeln som fattas sen är vi redo för montering!

Ha'de!

/Anders


Ny TURBO!

Det extra stora csn-tillskottet kom som en frisk fläkt till kontot imorse. Jag har länge gått i turboköpartankar och den senaste månaden har det funnits en bra deal på en turbo (ny) på stylingbutiken.se
Förra våren köpte jag en begagnad turbo i liknande storlek som denna för ungefär samma pris. Den turbon visade sig, som några av er vet, läcka rikligt med olja ut i avgaserna och lämnade stora moln av läbbig, blå rök efter bilen. Jag fick bita i det sura äpplet och gå tillbaka till min gamla mini-turbo som jag använt på min svarta bmw innan. Den är på tok för liten.

Detta är turbon som ska meckas dit under våren, en kina-kopia av en garett t3/t4 som bör räcka till det vi ska använda bilen till - sporadisk lek och putsning ;). Rekommenderad för 2-2,5 litersmotorer vilket borgar för en skön turbokick i en 1,8literssnurra. Wastegaten ska kunna gå att ställa mellan 0,5-1 bar.


Denna är alltså inhandlad men det kommer utöver detta behövas diverse flänsar, kopplingar och slangar. Det blir vårens inköpsmål. Det sammanfattas av denna bild och kommer att kosta ungefär hälften så mycket som själva turbon.


Nu jävlar/ Nilas

bananas fritatas

Teneriffa, en fribajsarnas hemvist, jovisst.
Storslagen natur acompanierat av havets dån, vindens sus och doften av normalfärsk mäniskoavföring, inte enbart, men till större del än man räknar med när man åker till ett sånt svenneresmål som canarieöarna.

Teneriffa är vulkanön som med sina ca 3800 m över havet bjuder på storslagna sagan om ringen-vyer och svarta vulkansandstränder. Vintertid var det ganska tomt på turister och för det mesta fick man vara själv på stranden, med undantag för nån storbystad spansk man. Denna spanska man kunde dock skapa mycket oro i lägret då vi läst om den mycket förjäntliga stämningen bland canarieöarnas surfare. Det vi fick se av detta var dock beskedliga skära-halsen gester och sönderslagna bilrutor. Annars verkade alla vara mycket trevliga.
Fiat pandan transporterade oss förvånandsvärt bra över bergen och genom städerna på teniffa.
vågorna var stora men bra. Vi fick alla riktigt bra åk, men även de värsta spolningarna nånsin.
saltvatten sköljer ur bihålorna så pass bra att vinterförklningen blev som bortblåst.
nu hemma och surfsugna. hej.

GT-fixie och julklappar

GT-fixien tar form. Ja eller får färg iallafall. Svart Multona kostar 110(!) spänn på khs men prutades ner till 100:- Maskerade några av klibborna som vi ville behålla. Anders lade ner ett fint jobb och tog bort spraydamm, rinningar och maskeringsskarvar med Biltemas "rubbing combund" -Rubbing med "korn" i som tar bort det mesta och ger en blank yta. Funkar riktigt bra som några redan vet!

Härnäst blir att beställa delar i form av gaffel, vevlager och broms. Drivlinan blir en begnagnad Alienvev fram och bultat drev med adapter i skivbromsfästet bak. BMXkedja? Bör vara skottsäkert! Anders beställer grejerna men eftersom hans nya Dolan har kommit så har detta prio2. Även sadel, pedaler, styre och styrstam behövs men blir troligen beggat i någon form.


Ramen lackad:


Postar även några av mina julklappar som är på cykeltemat. Ny Alienvev och klinga, Giro hjälm, Shimano SPD pjuck och Kryptonite mini EVO. HAHA!





http://alienbikes.com/
http://www.fixedgear.se/


Björn

RSS 2.0