regla upp en surfbräda

Jag ville göra en snygg bräda som jag kunde surfa på, när jag höll på att titta på olika alternativ lyckades jag skapa nått som jag tror skulle passa mig.
en rounded pintail som gör det hela stabilt, följsamm från kant till kant, snabb att paddla, och snygg.
jag vill göra en med continous radius, men fick göra ett rakarre parti på mitten för att hålla mig innom rätt mått. jag vill ha bredaste pungten på mitten ungefär för att få en ganska stabil men ändå rolig bräda, ju längre bak det bredaste stälet är desto vildare är den, är den bredast framför mitten får den bra Down the line egenskaper.

när man ska få ut själva mallen så gör man en halva(centrumstrecket) jag valde att göra outlines på båda sidor för att kunna jämföra liknande outlines och sedan välja den som jag kände mest för. istället frö att skära eller klippa i kartongen så rekomenderar jag att man sticksågar ut den, mycket bättre resultat och mycket enklare.



Jag beslutade att bygga en surfbräda i trä. Eftersom trä med låg densitet är svårt att få tag på när man är bekväm som jag, så blev det lite oortodoxt, 170x45 reglar från byggmax. jag sticksågade ut rockern som jag gjorde ganska platt, och ett plattare parti lite bakom centrum. måtten som man ska ha är ca hälften så mycket rocker i tilen som i nosen, och nosrocker på ca 5"
När jag sågat ut alla delarna limmade jag dem samman, så löst jag vågade för att kunna dela på all bitarna längre fram.


När det hela satt ihop tillräckligt, så ritade jag ut outlinsen



Jag började såga outlinsen med sticksåg, men bladet var för kort så den havererade efter ca 2 dm och gjorde ett jack i brädan, jag kunde inte vänta på att sticksågen blev lagad och då prova med ett längre blad, så jag tog motorsågen! nyslipad kedja och lite finess gör motorsågen till ett ricktigt precitionsverktyg, det funkade super bra.



Jag jämnade till outlinsen med elhyveln och började sedan jämna botten, det är bra att ha något rakt som man kan kontrollera med. under hela bygget är det bättre att kontrollera för mycket än för lite, mycket av kontrollen är ju bara att ta ett steg tillbaka och titta, eller dra handen över och känna.



ovan sidan struntade jag i att jämna till, jag började med railsen på en gång. det är bra att veta vad man vill ha för form innan man börjar. det är ofta olika i tailen och nosen, skarp rail blir enklare att manuvrera och bättre grepp i större vågor, runda rails blir lugnare och fungerar men släpper lättare, om railsen är tjocka fångar man och surfar småvågor enklare.



Jag slipade till altihopa för att få en jämn fin yta. Jag gör även bottenkonkaviteten, dubbelkonkav, för att fungera bra i lite röriga förhållanden och medelstora/små vågor.



kontroll av att linjerna ser jämna och sammanhängande ut, även formen på railsen.



sen knackar jag isär alla bitarna med en gummiklubba och en plankbit, därefter börjar jag borra ur alla bitarna. jag hadde speedborr och det är ingen vidare precision i den så det blev tyvärr lite tungt i slutändan.



Jag sågade med sticksågen för att få bort det sista materialet därefter limmade jag ihopt det hela igen, det var svårt att få till det perfekt då det hela redan hadde slagit sig lite, så jag fick slipa av allt igen när den var ihoplimmad.

.

Jag hadde mycket vånda över ytbehandlingen av trät, efter mycket funderingar och mycket testande blev det en blandning av betts och vattenfärg i olika kombinationer. jag slipade av ytan för att få fina skiftningar. grafiken gjorde jag på datorn och skrev ut på rispapper( sånt som legat nerpulat i mina nya skor) jag strög rispappret och tejpade fast det på ett vanligt, sedan var det bara att skriva ut på min lazerskrivare.

Att glasa brädan är lite pilligt och just denna gång blev resultatet inte så bra, så jag fick slipa en del innan jag kunde lägga på hott coaten. jag kan ha haft problem eftersom min epoxy är rester från ett tidigare bygge och alltså har några år på nacken.



Fenorna sågade jag ut i björkplywood och målade med vattenfärg, därefter limmade jag fast dem på brädan, när det satt fast lade jag glasfibernät upp ca 1 cm på fenan och ut 1 cm på brädan för att göra det hela lite starkare.

på bilden är även, en liten bräda till min son.





efter hot coat blev det en test tur i halbosjön. pålandsvind och ett stadigt groundswell. max djup i sjön är 3 m...

innan jag lade på epoxyn var brädan ganska lätt men trät sög nog i sig lite. nu håller den mig flytande med vatten till bröstkorgen, då jag sitter, den paddlar fint, så en våg borde jag nog kunna få med den. sedan kanske det blir att klyva den och och försöka göra den mer ihålig, funderar på att blästra. vi får se.


en bild på en bild



ricktigt nöjd med denna, lätt sakrala bild



ser riktigt fin ut, är inte så fin i verkligheten.



jag är ricktigt nöjd med hur behandlingen av trät blev.



Dendu loggan sitter som en smeck, korset ser man mellan fenorna, hoppas på guds hjälp när jag trycker till med bakfoten.


DENDU
shaping it up since 2008
thomas

Kommentarer
Postat av: Björn Valnöt

2010-05-27 @ 22:45:37
Postat av: Björn

Brädan är ett riktigt konststycke! Jag har fingrat på den och kan intyga att arbetet håller hög klass. Bara tanken på att surfa svensk fura är överväldigande. Nästa bräda i Valnöt?

2010-05-27 @ 22:49:13
Postat av: Nilas

Underbart hantverk Thomas. Helt otroligt. Jag kommer o testpaddlar snart.

Hälsa Lowe o resten av gänget så gott

2010-05-28 @ 01:18:29
Postat av: Tobias

Ser ut att vara ett gediget hantverk, vad väger den efter den sugit åt sig? Kul att du rodde i hamn projektet.



Surf's up

2010-05-28 @ 21:10:27
Postat av: Ingo

Wow! Vilken snygg! Vilket jobb! Hälsa familjen.

2010-07-01 @ 18:59:24
URL: http://imissingo.blogspot.com
Postat av: Lizard

Does this work? This is awesome.

2010-09-10 @ 17:46:43
Postat av: thomas

I had to split it open again to remove more wood, used the chainsaw, now it is much lighter, it will work fine, just a bit heavier. I caught one wave befour removing the wood.

2010-09-18 @ 09:27:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0