Nya grejer till turbobygget!

Nu har jag unnat mig lite nya grejor till turbobygget. Det första jag gjorde i torsdags när jag kom ut från ekonomistyrningstentan var att beställa en v-bandsfäns till downpipen och en fläns till avgashuset på turbon.
Efter det körde jag till den lokala hydraulhandlaren för att få ett specielbyggt oljetrycksystem till turbokylningen. Hydlaulkillen tyckte det var en kul utmaning då gängorna och vinklar inte var av det vanligare slagen. Custombygget gick på blygsamma 170 spänn med stålomspunnen slang medan de två smågrejerna jag beställde på internet kostade mig runt 700 :(. Oljeretursutloppet hoppas jag vi kan använda det som finns på den gamla turbon.
Den skarpsynte ser att v-bandsringen är i rostfritt och kan alltså inte inte svetsas i garaget. Jobbigt!

Sommarens viktigaste meck kommer bli att förstärka kopplingen. Jag har snackat med Nisse och han har ett m20 svänghjul till övers och svarvningsmöjligheter. En (förhoppningsvis begagnad) sachs 618-tryckplatta ska därefter inhandlas för att själva mekningen ska sättas igång.


Kommentarer
Postat av: T mas

svettsa går alltid, mpste bara köpa tråd och gas för ändamålet! om du vill kan du köpa en lite tub med Varigon (95% Ar 5%H2) så kan vi köra det i min TIG. kan bli sjukt snyggt!

2010-03-27 @ 18:29:07
Postat av: Nilas

det låter svinbra! svetsa rostfritt är ballt, och ser ballt ut under huven:)

2010-03-28 @ 19:49:32
Postat av: Björn

Vilkas fräna tryck och pysprylar! Ser fram emot kopplingsbygget. Det kommer bli lärorikt. Kan vi klarat på en helhelg?

2010-03-28 @ 20:53:44
Postat av: Björn

Vilkas fräna tryck och pysprylar! Ser fram emot kopplingsbygget. Det kommer bli lärorikt. Kan vi klarat på en helhelg?

2010-03-28 @ 20:54:28
Postat av: Anonym

Tror vi lätt klarar det på en helg. Sökte lite på internet om det där. Kan ibland vara bökigt att få isär motor och låda, dom kan liksom ha gottat fast sig i varann. Kanske kan bli jobbigt med tanke på att vi inte kommer ta ur motorn ur bilen..

2010-03-28 @ 22:25:13
Postat av: Anders

Ser fet ut Nilas!

2010-03-28 @ 22:41:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0