Bier Bauer Bauer braunes braun bier

 
Nu har jag bryggt öl! Efter en hel del rekande, letande, fixande och trixande så har det blivit dags att visa upp set-upen för brygget!
 
Ingridienser:
pale Ale malt, check
pale crystal malt Thomas fawcett, check
east Kent goldings humlekottar, check
london Ale jäst (wyeast 1028), check
 
så här blir uppställningen. 
Mäskning och vörtkok i 30 l gryta med induktionsplatta. Isolering från biltema! 
Lakning göres ner i jäskärlet med hjälp av woodpecker dubbelbotten och avtappningskran på kastrullen. 
Notera start kl8!
kylning av vörten görs med denna otroligt snygga plattvärmeväxlare! 
Ok nu mäskar vi. Observera att jag inte har klarat ut hur man vänder på bilder och har inte tid med det fär Siri är vaken och sur. Mäska är att få ut sockret ur malten för de icke lärda.
 
 
Efter en timmes mäskning, lakas mäsken ner i ett plastkärl. Dvs tappa av all vätska och fyll på mer 80 grader vatten, tappa, till man fått ihop ca 28 l vört.
 
 
Sedan hälls vörten tillbaka i kok kärlet och kokas upp..
 
 
Och Här kommer humlen in i bilden. Humlen slängs i när vörten kokar och får koka med i en timme.
 
 
Actionfoto av kokningen med humle! höll i det varma locket med ena handen och fota med andra!
 
 
Ok, kylning av vörten på g, plattkylaren inkopplad... Observera att vörten inte ska ner i glaset.. Det står bara där för att hålla slangen ren! 
nu blev det inte fler bilder denna kväll för som ni ser är kl halv 1. Och jag var klar vid 3.. Så jag orkade inte fota mer efter 1. Kort och gott, vörten kyls till 20 grader ner i jäskärlet. Jästen hälls i. Skaka runt för att syresätta. In i garderoben. Diska. Sova. Välling till Siri. Upp. Kolla om jäsningen startar..
 
 
Efterr ca 12 h jäser det som bara den. Men bilden är tagen + 24 h. 
 
 
Var på soptippen och skulle slänga lite gammalt skräp. Träffa en kille som skulle dumpa dom här flarrorna. Jag fråga om jag fick dom. Och det gick bra! Diskade och klara.
 
 
Sen var jag på loppis och hittade den hära skönheten som man kan tappa upp 5 l i. 
 
Det går bra nu!
vi får se om ölet går att dricka?! 
Over and out 
/ Danne Jang
 

Kommentarer
Postat av: DP

snyggt alltså! jag hade inte gjort det bättre själv. den bästa ölen bryggs alltid efter klockan 02:00, det vet alla som druckit öl... ??!? när är det provsmakning? vist kan man baka bröd med restprodukterna? på nått vis. bra bryggt.

2013-02-28 @ 20:33:40
Postat av: Danne jang

Bröd bakat på vörten = vörtbröd =).. Draveln, dvs den urlakade malten ska man tydligen ge till grisarna.. Men Jag har ju inga sådana.. Omtappning idag. Gick bra.. Klart om ca 3 veckor, så det är lite väntetid.

2013-02-28 @ 20:57:20
Postat av: S. Cerevisiae

Bägaren är svingad!

Snyggt, man blir som tårögd när sådan här hantverk läggs ut för beskådan. Blev det dravbegravning i porslinsstolen?

Tycker det ser ut som du har fått ihop en stabil set up, speciellt värmeväxlaren imponerar. Ska bli spännande med uppdatering kring resultatet.

2013-02-28 @ 22:05:17
Postat av: Anonym

noterar att detta är första inlägget på över ett år... det var värt att vänta på :) fortsätt så!

2013-03-06 @ 19:33:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0