The Yeast Farmer

Hej Thundercrew!!
Nu har det bryggts öl igen, men denna gång har jag lagt fokus på uppodling av jästen. Jag har länge vart sugen på att odla jäst själv istället för att köpa ett paket färdigodlad jäst. Det är också ett sätt att spara lite pengar i längden eftersom jäst är ca 1/3 av kostnaden vid varje bryggning. Så jag blev väldigt glad när jag hittade jäst på agarplatta på humle.se från ett litet företag som heter Saccharolicious (http://www.saccharolicious.com/) som drivs av en snubbe i Uppsala (Keep it local!). Så jag köpte en burk med lite jästkolonier och odlade upp dem! Ölstilen som jag planerade att göra denna gång var en Amerikansk pale ale (Inte så local). Smaken är tänkt som en mix mellan Bederö bitter (Nynäshamns Ångbryggeri) och Sierra nevada pale ale. 
Recept: 
Malt/Mäskning
pale ale malt (Weyermann®), krossad, 5 kg
vetemalt (Weyermann®), hel, 0.5 kg
crystal malt (Thomas Fawcett), hel, 0.25 kg
Mäskning @ 65-68 C i 90 min.
Humle
Cascade humlekottar 2012, 7,5% alfa, 50 g 60 min (bittergiva)
Cascade humlekottar 2012, 7,5% alfa, 25 g 5 min (aromgiva)
Jäst
West Coast amerikansk alejäst på snedagar
Förkultivering med ljust torkat maltextrakt (Muntons), pulver, 500 g
 
Förkultivering av Jäst
Så här ser burken ut från Sacchorolicius:
 
I burken är det Agar gjord på vört och ett utstryk av jästkolonier. Man tillsätter lite steril vört skakar och ympar sen om till 500 ml steril vört, låt växa i 24 h.
Här är kulturen i 500 ml vört för för uppodlingen. 
Efter 24 h ympas kulturen om till 1 L ny steril vört och får växa ytterligare 24 h. Sen tar jag 10 ml av kulturen och tillsätter 15-30 % glycerol och pytsar ut i kryorör för frysning. Dessa rör kan man sedan använda nästa gång man ska brygga. Man tar då ett rör, tinar det och tillsätter till 500 ml vört så är odlingen igång igen. De återstående 1.5 L jästkultur används till att starta 25 L ölbryggning. 
Här är Kryorören redo för frysning. N uskulle man haft en -70 frys bara, så hade cellerna mått lite bättre. (Men det har jag sålart inte)
 
Bryggning!

Det räcker ju inte bara med jäst, nu ska här bryggas öl också! 
Jag mäskar in 5 kg pale ale malt med lite vetemalt och crystal malt och lakar ut 28 L vört. 
 
Humlen till detta kok blir som tidigare sagt Cascade. En klassisk amerikansk sort som sattes på kartan av Sierra Nevada Brewing company. Den ger klassisk Amerikansk ale smak. Tillsammans med den amerikanska alejästen tror jag att det blir en väldigt klar västkustsmak. 
 
Efter kokning kyler jag 24.5 L vört till 23 gr C, och syresätter väl. Sen häller jag i förkulturen på 1.5 L så jag får totalt 26 L för fermentering. Ger den ett sista skak, ställer in i garderoben och går och lägger mig.
Morgonen efter så bubblar det ymnigt i vattenlåset. Vi får se hur denna bryggd blir!
Uppföljning kommer om ca 4 veckor!
/TheYeastFarmer

Kommentarer
Postat av: T

Snyggt, mycket inspererande! Måste gå att snakea frysplats på BMC.

2013-04-19 @ 18:46:06
Postat av: Yeastfarmer

Jag kan nog fixa frysplats, men måste få ett jobb först..

2013-04-19 @ 19:04:45
Postat av: grovsopen

snyggt!! jag kommer behöve mycket hjälp när jag ska brygga, men efter dessa inlägg,är jag övertygad om att du är mannen för jobbet! jag vill ocskå ha lite odlingar i frysen :)

2013-04-22 @ 09:54:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0